Реформа профільної середньої освіти.
Можна виграти війну, але програти перемогу, якщо навіть на день знехтувати впровадженням реформи освіти.
19 червня управлінці освітою Білоцерківщини взяли участь у громадському обговоренні "Реформа профільної середньої освіти. Київська область". Це вже шоста область, де обговорюють оптимізацію шкільної мережі та створення академічних ліцеїв. Спікери зазначили, що ця реформа є такою ж складною, як і децентралізація.
Створення нових ліцеїв з 1 вересня 2027 року вимагатиме ретельного підходу, і для цього вже укладено алгоритм дій, який повинні виконувати місцеві органи управління.
Київщина різноманітна: одні громади перенавантажені, інші – з нестачею дітей. Тому критерії формування ліцеїв передбачають, що, як правило, один ліцей буде на невелику громаду, а деякі громади змушені будуть кооперуватися для створення спільного закладу. Організація роботи ліцею буде така, що не матиме нічого спільного з тими ліцеями, в яких навчаються зараз.
Цікаво заплановано, що десятий клас ліцею стане роком для вирівнювання нерівності між учнями з різних закладів та рівнем освіти.
Хто він, директор ліцею? Він має стати консолідованим лідером, здатним зібрати команду, яка зможе реалізувати реформу. А педагоги? Їм необхідно постійно вчитися і підвищувати свою кваліфікацію, щоб бути готовими до впровадження профільного навчання.
Цей процес має відбуватися негайно, оскільки до 2027 року необхідно не тільки визначитися з місцем розташування ліцеїв, а й захистити перед МОН своє право мати хоча б один ліцей у громаді.
На форумі багато говорили про розрив у якості навчання між містом і селом. Хоча деякі села мають кращі результати, загальна статистика показує, що сільські випускники відстають не стільки в знаннях, скільки в життєвих навичках та конкурентоспроможності. Тому 72% дітей готові їздити на відстань, щоб навчатися в сучасних школах, а 60% батьків погоджуються на це, враховуючи фактор війни.
Перші результати реформи проявляться тільки в 2033-2035 роках. З наступного навчального року працюватимуть пілотні ліцеї, щоб виявити слабкі місця реформи і напрацювати покращення.
Паралельно готується реформа психологічної служби в школах та концепція впровадження посад кар’єрних радників у гімназіях (7-9 класах), які допомагатимуть учням обирати профіль у ліцеї. Кожен ліцей буде зобов’язаний представити програми з дев'яти освітніх галузей, з варіативністю додаткових курсів і проектним навчанням.
Щоб усе запрацювало успішно, необхідно ще багато вчитися педагогам та ретельно готуватися управлінцям, фінансистам і владі загалом.